Click here for English version

Διερεύνηση του Αεροπορικού Ατυχήματος της Helios Airways πτήση HCY522 της 14ης Αυγ. 2005

Όλες οι πληροφορίες που περιέχονται στη σελίδα αυτή, προέρχονται αποκλειστικά και μόνο απο το πόρισμα που εξέδωσε η επιτροπή διερεύνησης του ατυχήματος τον μήνα Νοέμβριο του 2006, υπο την προεδρία του κ. Ακριβού Τσολάκη.

Οι φωτογραφίες που ακολουθούν το κείμενο ελήφθησαν απο τον ιδιοκτήτη της ιστοσελίδας Κώστα Μακρή, ένα χρόνο μετά το ατύχημα χωρίς να μετακινηθεί ή αλλοιωθεί οτιδήποτε στον χώρο του συμβάντος, και απαγορεύεται η αναπαραγωγή και χρήση αυτών καθ’ οιονδήποτε τρόπο χωρίς άδεια. Όλες οι φωτογραφίες είναι διαθέσιμες σε υψηλή αναλυση. Οι ενδιαφερόμενοι παρακαλούνται να επικοινωνήσουν γράφοντας στην διεύθυνση : makris63@yahoo.com

Σύμφωνα με την περίληψη του πορίσματος και αντιγράφοντας απο αυτήν :

Την 14η Αυγούστου 2005 και ώρα 06:07 h το υπό στοιχεία νηολογίου 5B-DBY αεροσκάφος (α/φ) Boeing 737-300 του εκμεταλλευόμενου, Helios Airways, αναχώρησε από την Λάρνακα, της Κύπρου, με προορισμό την Πράγα, της Δημοκρατίας της Τσεχίας, μέσω Αθηνών. Το α/φ έλαβε εξουσιοδότηση να ανέλθει στα 34 000 ft και να συνεχίσει κατ’ ευθείαν προς το Ραδιοβοήθημα της Ρόδου (RDS VOR).

Καθώς το α/φ διήρχετο ανερχόμενο τα 16 000 ft, ο Κυβερνήτης (Κ1) επικοινώνησε με την Επιμελητεία Πτήσεων της εταιρίας του και ανέφερε ότι είχε ένα Προειδοποιητικό Σήμα Διαμόρφωσης Απογείωσης (Take-off Configuration Warning), καθώς και ένα πρόβλημα στο σύστημα Ψύξης Συσκευών (Equipment Cooling). Διάφορες επικοινωνίες έλαβαν χώρα μέσα στα επόμενα οκτώ λεπτά, σχετικά με τα ανωτέρω προβλήματα, μεταξύ του Κ1 και της Επιμελητείας Πτήσεων του εκμεταλλευόμενου, οι οποίες τερματίσθηκαν τη στιγμή που το α/φ ανερχόμενο διήρχετο από τα 28 900 ft.

Στη συνέχεια, δεν υπήρχε ραδιοτηλεφωνική επικοινωνία των σταθμών εδάφους με το α/φ. Στη διάρκεια της ανόδου, σε ύψος α/φ περίπου 18 200 ft, έπεσαν οι μάσκες οξυγόνου στον θάλαμο επιβατών. Το α/φ οριζοντιώθηκε στα 34 000 ft και συνέχισε την πτήση του σύμφωνα με τα στοιχεία του δρομολογίου, τα οποία είχαν προτοποθετηθεί στον υπολογιστή του α/φ από το έδαφος.

Την 07:21 h, το α/φ διήλθε πάνω από το Ραδιοβοηθήμα Κέας (ΚΕΑ VOR), στην συνέχεια πάνω από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών “Ελ. Βενιζέλος” (ΔΑΑ) και κατόπιν εισήλθε στο Ίχνος της Δημοσιευμένης Διαδικασίας Κράτησης (Holding Pattern) του ΚΕΑ VOR την 07:38 h.

Την 08:24 h, στη διάρκεια του έκτου κύκλου στο Ίχνος Κράτησης, το Boeing 737 αναχαιτίστηκε από δύο F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ).

Ο ένας εκ των χειριστών των F-16 παρατήρησε το α/φ από πολύ κοντά και την 08:32 h ανέφερε ότι η θέση του Κ1 ήταν κενή, η θέση του Συγκυβερνήτη (Κ2) ήταν κατειλημμένη από ένα άτομο που είχε γύρει μπροστά πάνω από το χειριστήριο, οι μάσκες οξυγόνου των επιβατών αιωρούντο και τρεις επιβάτες στον θάλαμο επιβατών ήταν καθισμένοι και φορούσαν μάσκες οξυγόνου. Δεν παρατηρήθηκε εξωτερική ζημιά ή πυρκαγιά και το α/φ δεν απαντούσε στις κλήσεις δια του ασυρμάτου.

Την 08:49 h, ο χειριστής των F-16 ανέφερε ότι ένα άτομο που δεν φορούσε μάσκα οξυγόνου εισήλθε στον θάλαμο διακυβέρνησης και κάθισε στη θέση του Κ1.

Την 08:49 h, ο χειριστής των F-16 ανέφερε ότι ένα άτομο που δεν φορούσε μάσκα οξυγόνου εισήλθε στον θάλαμο διακυβέρνησης και κάθισε στη θέση του Κ1.

Ο χειριστής του F-16 προσπάθησε ανεπιτυχώς να αποσπάσει την προσοχή του. Την 08:50 h, έσβησε ο αριστερός κινητήρας από εξάντληση καυσίμου και το α/φ άρχισε κάθοδο. Την 08:54 h, κατεγράφησαν στον Καταγραφέα Ομιλίας θαλάμου διακυβέρνησης (CVR) δύο εκπομπές κινδύνου (MAYDAY). Την 09:00 h, έσβησε και ο δεξιός κινητήρας σε ύψος περίπου 7 100 ft.

Το α/φ συνέχισε με ραγδαία κάθοδο και προσέκρουσε επί λοφώδους επιφανείας την 09:03 h στην περιοχή της Κωμόπολης του Γραμματικού Αττικής, περίπου 33 km ΒΔ του ΔΑΑ. Οι 115 επιβάτες και τα 6 μέλη του πληρώματος που επέβαιναν του α/φ τραυματίστηκαν θανάσιμα. Το α/φ κατεστράφη.

Η τοποθεσία όπου κατέπεσε και συνετρίβη το αεροσκάφος

Η ουρά του α/φους 200μ περίπου από το σημείο πρόσκρουσης

Η κύρια μάζα των συντριμιών από απόσταση

Τα φτερά και το κεντρικό τμήμα της ατράκτου

Τα φτερά και το κεντρικό τμήμα της ατράκτου

Η δεξιά πτέρυγα και το κεντρικό τμήμα της ατράκτου πιο πίσω

Η δεξιά πτέρυγα και το κεντρικό τμήμα της ατράκτου από διαφορετική γωνία.

Οι δυο πτέρυγες και το κεντρικό τμήμα της ατράκτου

Το flight controls Hydraulic module

Η δεξιά πτέρυγα με καμμένη επικάλυψη και πίσω δοκό

Η διαγώνιος δοκός στήριξης του πυλώνα του κινητήρα

Το αριστερό φτερό ανεστραμμένο και πάνω του το κεντρικό τμήμα της ατράκτου

Το Spoiler mixer

Η αριστερή πτέρυγα ανεστραμμένη και τμήμα της ατράκτου πάνω της

Η βαλβίδα ελέγχου του αναστροφέα ώσεως

Η βάση στήρηξης του πυλώνα του κινητήρα

Εσωτερική δομη σπασμένης πτέρυγας

Αντλία καυσίμου χαμηλής πίεσης

Η ρίζα του δεξιού φτερού

Η ρίζα του δεξιού φτερού κομμένη για απεγκλωβισμό;

Θύρα εξόδου κινδύνου

Flap track και flap screw jack σε θέση (0) μοίρες

Η αριστερή πτέρυγα καμμένη και ανεστραμμένη

Το περίβλημα του fan ενός κινητήρα

Το τμήμα του fan ενόςκινητήρα

Το εσωτερικό πτερύγιο καμπυλότητος ολόκληρο

Η δοκός στήριξης του κύριου συστήματος προσγείωσης

Το έμβολο κίνησης υπεραντωτικής διάταξης χείλους προσβολής

Τα σιντρίμια όπως φαίνονται από την κορυφή του λόφου

Ο θόλος πίεσης στο πίσω μέρος της ατράκτου

Ο κινητήρας βοηθητικής ισχύος στην ουρά του α/φους

Το ριναίο σύστημα προσγείωσης

Το ριναίο σύστημα προσγείωσης με τα έμβολα στροφής

Ο δεύτερος κινητήρας με το fan σχεδόν ολόκληρο

Οι σωληνώσεις καυσίμου και αέρα στονδεύτερο κινητήρα

Ο δεύτερος κινητήρας από άλλη γωνία

Το έμβολο λειτουργίας του κυρίου συστήματος προσγείωσης

Η μπροστινή θέση των αεροσυνοδών

Ηλεκτρική αντλία υδραυλικού

Το συρόμενο παράθυρο του συνκυβερνήτη